نوشته شده توسط : نوین

بید حشره بسیار کوچکی است که با وجود شرایط مطلوب برای زندگی‌اش به کمک تخم‌ریزی تکثیر پیدا می‌کند. عمر این حشره حدود 3 هفته است اما موضوعی که باعث نگرانی می‌شود این است که در این مدت می‌تواند حدود 100 بید تولید کند. این حشره معمولا در لابه‌لای الیاف فرش دستباف رشد می‌‍کند. پروتئین موجود در پشم فرش دستباف به عنوان تغذیه لارو که همان نوزاد بید است مصرف می‌شود. اگر لاروها شانس زنده ماندن پیدا کنند پس از مدتی تبدیل به صدها بید می‌شوند که رفته رفته می‌توانند تمامی فرش را در بر بگیرند. یکی از تخصص‌های یک قالیشویی خوب، ترمیم فرش بعد از بیدزدگی است. قالیشویی نوین در این امر تخصص ویژه‌ای دارد.
همیشه از ورود هوای تازه به خانه استقبال کنید. به خصوص در فصولی که آفتاب به خانه شما نمی‌تابد. البته کارشناسان بهداشت می‌گویند هر 6 ماه یکبار باید فرش را برعکس کنید تا به قسمت پشتی آن نیز هوای آزاد بخورد. اما این کار برایتان سخت است و تحمل سنگینی فرش را ندارید قسمت‌های از فرش را به نوبت تا بزنید تا پشت آن نیز هوا بخورد.
همچنین نظافت زیر فرش را فراموش نکنید. هر از چند وقتی زیر فرش را جارو بزنید و با کمک پاک کننده‌های سرامیک و سنگ به ضدعفونی آن قسمت‌‌ها بپردازید. باز هم توجه داشته باشید که رطوبت در زیر فرش باقی نگذارید. پس از خشک شدن سنگ و سرامیک می‌توانید فرش را پهن کنید.

بید زدگی فرس

اما راه چاره بعد از بیدزدگی فرش چیست؟

درصد بیدزدگی فرش‌ها متفاوت است. ممکن است از روی فرش، زیر فرش و یا هر دو طرف آن صورت بگیرد. اما به هر حال اگر فرش شما دچار چنین آسیبی شد باید سریعا برای ترمیم آن دست به کار شوید. ترمیم فرش‌های بیدزده برای شما کار آسانی نیست به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کنید.
اما چرا این موضوع اورژانسی است. هر چقدر دست دست کنید تعداد بیدها بیشتر می‌شود و به قسمت‌های بیشتری از فرش آسیب می‌رسانند. همچنین اگر فرش شما نیاز به شستشو داشته باشد، با وجود بیدها بافت سستی پیدا می‌کند و ممکن است ظاهر کلی فرش را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا راهی برای جلوگیری از بیدزدگی فرش وجود دارد؟

در جاهایی که تعداد زیادی فرش را در انباری نگهداری می‌کنند گرما و تاریکی و رطوبت باعث رشد میکروب و زمینه برای تولید مثل حشرات ایجاد می‌شود. اما افرادی که از این موضوع آگاهند برای جلوگیری از این ضرر راهکارهایی دارند. فکرش را بکنید که یک تاجر فرش دستباف اگر در این موضوع سهل‌انگاری کند می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری محتمل شود.
آن‌ها برای جلوگیری از بیدزدگی فرش، لابه‌لای هر یک از فرش‌ها قرص نفتالین استفاده می‎کنند. نفتالین با ایجاد بویی مانع از ورود حشرات به فضای مورد نظر می‌شوند.
اما یک توصیه بسیار مهم برای شما داریم. از تماس مستقیم نفتالین با پوستتان جدا جلوگیری کنید. زیرا مواد سمی موجود در نفتالین می‌تواند باعث بیماری پوستی، تنفسی، کلیه، چشم و روده انسان شود. بنابراین برای کار با نفتالین حتما از دستکش استفاده کنید.
البته در برخی از نقاط دنیا روش دیگری نیز مرسوم است. که فرش را پیش از لوله کردن به جای نفتالین، بر روی الیاف آن کافور می‌ریزد و سپس فرش را به شکل لوله شده در انبار نگهداری می‌کنند.
اما این روش‌ها برای فرش‌هایی بود که استفاده نمی‌شدند و در انبارها نگهداری می‌شدند. در گذشته برخی از فرش‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی حتی در زمان استفاده نیز دچار بیدزدگی فرش می‌شدند. یکی از روش‌هایی که استفاده می‌کردند این بود که در زیر قالی و فرش توتون و تنباکو قرار می‌دادند. اما همین روش هم مشکل و محدودیتی داشت. چرا که اگر رنگ فرش روشن بود پس از مدتی توتون و تنباکو باعث تغییر رنگ می‌شد.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

تابلو فرش‌ها جنبه زیبایی در دکوراسیون دارند به همین دلیل برای شستشو بسیار حساس هستند. این حساسیت به دلیل نخ استفاده شده در بافت تابلو فرش است. اندکی غفلت در شستشوی تابلو فرش می‌تواند رنگ‌های پس زمینه آن را بر هم بزند و از زیبایی آن کاسته شود. اما این کار در قالیشویی با نهایت دقت انجام می‌شود.
همه ایرانی‌ها برای هنر فرش بافی احترام خاصی قائلند. این هنر ایرانی از گذشته دور همیشه در بین مردم رواج داشته. فرش این گستردنی زیر پا افتاده را ایرانیان همیشه خود برای خود بافته‌اند. بعدها با روی کار آمدن ماشین‌های بافت فرش اقتصاد این هنر رونق گرفت و کشور ایران توانست فرش‌های بیشتری را برای کشورهای درخواست کننده صادر کند. اما این موضوع چندان برای افرادی که از این طریق ایجاد شغل کرده بودند و در واقع خودشان بافنده فرش بودند، خوشحال کننده نبود. زیرا ماشین‌های بافنده فرش را رقیب شغلی خود می‌دانستند که دور از انتظار هم نبود.

قالیشویی

نکات نگهداری تابلو فرش

تابلو فرش‌ها یکی از زیباترین و ارزشمندترین وسایل برای دکوراسیون فضاهای خانه و حتی فضاهای کاری است. با حساس بودن شستشوی تابلو فرش، باید تا حد امکان آن را در جایی نصب کنید تا از کثیف شدن زود هنگام آن جلوگیری شود. برای مثال تابلو فرش را در کنار در ورودی و پنجره‌ها که در معرض گرد و غبار است نصب نکنید. طراحان دکوراسیون عقیده دارند تابلو فرش‌ها باید روی بهترین دیوار خانه و در مقابل مبلمان نصب شود. اولین جایی که پس از نشستن چشمتان به تابلو فرش می‌افتد بهترین جای قرارگیری آن است.
تابلو فرش‌ها را حتما درون قاب نگهداری کنید و به کمک آن به دیوار نصب کنید. اگر تابلو فرشی دارای قاب نباشید برای نصب آن مجبور می‌شوید روی آن میخ بکوبید، این میخ بافت فرش را سوراخ می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. همچنین اگر بخواهید فرش را جابجا کنید با جدا کردن میخ، جای زنگ زدن آن به رنگ نامناسبی بر روی فرش جای می‌اندازد که پاک کردن لکه زنگ‌زدگی کار چندان آسانی نیست.
همچنین تابلو فرش را از هوای مرطوب دور نگه دارید. برای مثال نصب تابلو فرش روبروی کانال کولر آبی صحیح نیست. رطوبت می‌تواند بافت فرش را فرسوده کند.
یکی از روش‌های پیشگیری از کثیف شدن تابلو فرش این است که هفتگی به کمک برس‌های گردگیری آن را تمیز کنید.
در نهایت اگر تابلو فرشی دارید که نیاز به شستشو دارد لطفا آن را به یک کارخانه قالیشویی مطمئن بسپارید تا از نتیجه شستشوی آن هراس نداشته باشید.

نظافت و شستشوی تابلو فرش

در صورتی که تصمیم گرفتید خودتان وارد عمل شوید و دست به شستشوی تابلو فرش کنید، در ابتدا باید خاک روی آن را بگیرید. قاب آن را به آرامی جدا کنید. به کمک لوله جاروبرقی خاک بین بافت‌های آن را بردارید. سپس به کمک شامپو فرش و کمی آب سرد و یک دستمال نخی تمیز بر روی آن بکشید. سپس آن را بر روی سطحی به شکل افقی پهن کنید که هم به زیر و هم به روی فرش هوای آزاد جریان داشته باشد که زودتر خشک شود. پهن کردن افقی تابلو فرش باعث می‌شود رنگ‌های آن به هم تجاوز نکند و از شکل نیفتد.
اما هر جور هم حساب کنید شستشوی خانگی تابلو فرش کمی ریسک‌پذیر است. برای این که دلهره این کار به سمتتان نیاید از همان ابتدا شستشوی تابلو فرش را به دست کارشناسان حرفه‌ای بسپارید. شستشوی فرش‌ها در قالیشویی‌ها به کمک شوینده‌ای مخصوص انجام می‌شود که علاوه بر تمیز کردن، از بافت فرش حفاظت می‌کند. حتما دیده‌اید زمانی که خودتان فرشی را شسته‌اید، بافت فرش کمی زبر می‌شود. این به دلیل موادی است که در شوینده‌ها وجود دارد، این شوینده‌ها دارای مواد اسیدی قوی برای برطرف کردن چربی‌های روی فرش هستند که حتی رنگ فرش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

 

اگر فرزند کوچکی در خانه دارید ممکن است این وروجک گاهی کار دستتان دهد. شاید برخی رفتارهای او بر اثر عدم آگاهی باشد که با کمی حوصله و وقت گذاشتن می‌توانید رفتارهای درست را به او آموزش دهید. اگر بخواهیم یکی از کوچکترین اتفاق‌ها را مثال بزنیم چسبیدن آدامس بر روی فرش‌ها و قالیچه‌های خانه است. ممکن است در ابتدا دست‌پاچه شوید. اما با خواندن این مقاله چند روش مناسب را برای رفع این مشکل به شما می‌گوییم.
اگر در پاکسازی فرش‌های خود دچار مشکل شده‌اید نگران این موضوع نباشید، فرش‌های خود را به قالیشویی نوین بسپارید. معمولا قالیشویی‌ها مدام با مشکل لکه برداری سروکار دارند به همین دلیل آن‌ها باتجربه‌ترین افراد برای حل این موضوع هستند. البته پاک کردن آدامس آن‌قدر ساده است که نیازی به زحمت فراوان ندارید. در واقع لازم نیست به خاطر یک آدامس فرش‌تان را جمع کنید و به قالیشویی بسپارید. ما در این مقاله شما را با ساده‌ترین روش‌های پاکسازی آدامس از روش فرش آشنا می‌کنیم.

 

قالیشویی

 

چگونگی پاک کردن آدامس از روی فرش

قبل از انتخاب یکی از این روش‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا حد ممکن با این ابزار تیز قسمت‌هایی از آدامس را از روی فرش جدا کنید. با این کار مرحله پاکسازی را آسان‌تر می‌کنید.
آدامس‌ها جنس خاصی دارند که با سرما کمی سفت می‌شود و در این حالت جدا شدن آن از سطح مورد نظر بسیار آسان می‌شود. پس یکی از راه و روش‌های پاک کردن آدامس از روی فرش، استفاده از یخ است. برای این کار باید یک تکه یخ را بر روی قسمت مورد نظر قرار دهید. پس از یک دقیقه مشاهده می‌کنید که آدامس سفت شده است و به کمک یک ابزار یا حتی دست می‌توانید آن را از سطح فرش جدا کنید. برعکس این موضوع هم وجود دارد. برخی فکر می‌کنند با حرارت دادن به آدامس، آن ذوب می‌شود و به راحتی می‌شود آن را از فرش جدا کرد. اما با این کار باعث می‌شود آدامس بیشتر بر روی سطح فرش تقسیم شود.
استفاده از روغن اکالیپتوس یا روغن زیتون، که البته پیشنهاد می‌کنیم به صورت مستقیم روغن را روی فرش نریزید. ابتدا یه دستمال نخی را مرطوب کنید و چند قطره روغن روی آن بریزید و سپس به کمک آن دستمال، آدامس را از روی فرش جدا کنید. پس از پاک کردن آدامس از روی فرش سپس باید لکه‌های روغن را به وسیله آن از روی فرش پاک کنید. توجه کنید که در هنگام پاکسازی آدامس، زیاد از روغن استفاده نکنید که برای پاکسازی آن به زحمت زیادی بیفتید.
روش بعدی استفاده از پنبه الکلی است. یک تکه پنبه را بردارید، و به آرامی بر روی سطح فرش که آدامس به آن چسبیده بکشید. پس از چندبار تکرار کردن این کار متوجه پاک شدن آدامس خواهید شد.

نگهداری فرش برای جلوگیری از کثیف شدن

در گذشته برای تمیز نگه داشتن فرش از پارچه‌های سفید استفاده می‌شد. دلیل استفاده از پارچه‌های سفید این بود که به محض کثیف شدن متوجه آن شوند و سپس پارچه را شستشو دهند که کثیفی به فرش نرسد. بعدها عده‌ای با توجه به نیاز بازار متوجه دوخت روفرشی‌ها شدند. طرح روی این روفرشی‌ها نیز به شکل بافت فرش است که علاوه بر حفاظت از فرش شما جنبه زیبایی هم داشته باشد. امروزه طرح‌های جدیدتری هم وارد بازار شده که گوشه‌های روفرشی توسط کش‌هایی به زیر فرش محکم می‌شود تا به راحتی با پا خوردن جمع نشود.
استفاده از روفرشی‌ها یک مزیت مهم دارد. شستشوی فرش کاری آسانی نیست. با پهن کردن یک روفرشی می‌توانید هر چند وقت یکبار که احساس کردید نیاز به شستشو دارد می‌توانید آن را از روی فرش جمع کنید و به راحتی داخل ماشین لباسشویی شستشو دهید.



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 ارديبهشت 1398 | نظرات ()