نوشته شده توسط : نوین

برای سرگرم کردن کودک خود ممکن است کارهایی را انجام دهیم که خودمان را در دردسر بیندازیم. حتما شما هم وقتی کم سن و سال بودید تجربه خمیر بازی را داشته‌اید. خمیرهای رنگی که با انعطاف پذیری زیادی به هر شکلی که ما می‌خواستیم در می‌آمدند. اما امروزه روش‌های دیگری برای خمیر بازی و سرگرمی کودکان به وجود آمده است. خمیر اسلایم حتی می‌تواند برای شما هم سرگرم کننده باشد. اما این خمیر ممکن است بر روی فرش شما لکه‌هایی ایجاد کند. ما شما را راهنمایی می‌کنیم تا برای پاک کردن اسلایم اقدام درستی انجام دهید. در صورتی که این روش برای شما کارآمد نباشد از یک قالیشویی مطمئن کمک بگیرید تا با روشی اصولی این مشکل را رفع کند.
برای پاک کردن هر لکه‌ای باید نوع آن را بررسی کنید تا بتوانید راه چاره‌ای برای برطرف کردن آن داشته باشید. اسلایم یکی از وسایل بازی کودکان امروزی است که حتی برای بزرگسالان نیز بازی جذابی انتخاب شده است. در هر صورت شما نمی‌توانید چنین سرگرمی از کودک خود دریغ کنید. اما می‌توانید راه‌هایی را برای رفع لکه‌های آن از روی وسایل یا فرش داشته باشید تا در صورت بروز چنین مشکل آن را به کار گیرید.

پاک کردن اسلایم از روی فرش

پاک کردن اسلایم از روی فرش

خمیر اسلایم یک خمیر صنعتی است که در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم آگاه شویم که اگر در اثر سهل انگاری کودک این خمیر اثری بر روی فرش گذاشت برای رفع آن چه کنیم.
بهترین کار برای رفع هر لکه‌ای این است که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به رفع و پاکسازی آن کنیم.
در صورتی که برای حذف این لکه، کار را به تعویق بیندازیم ممکن است پاک کردن آن دیگر کار خودمان نباشد. برای ساخت اسلایم از مواد شیمیایی استفاده می‌شود.این مواد می‌تواند رنگ فرش شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تداخل رنگ آن شود. اگر سریعا برای پاک کردن آن اقدام نکنید احتمال این که لکه تیره‌تر شود زیاد است.
برای اولین قدم به کمک یه کاردک یا حتی ناخن دست خود سعی کنید تا جایی که امکان دارد مواد اسلایم را از روی فرش یا موکت بردارید. هر چقدر این مرحله را با دقت بیشتری انجام دهید قدم بعدی برای حذف لکه توسط شما راحت‌تر می‌شود.

خودتان دست به کار شوید

سرکه یکی از کاربردی‌ترین مواد برای از بین بردن لکه‌های مختلف از روی فرش و موکت است. اما این محلول به تنهایی ممکن است به تار و پود فرش شما آسیب وارد کند. بنابراین می‌توانید آن را با مقداری آب حل کنید سپس مورد استفاده قرار دهید. اما لازم است مقدار آن را بدانید. حدود 180 میلی لیتر سرکه سفید را با 90 میلی لیتر آب حل کنید. این محلول را درون یک بطری بریزید و بر روی لکه اسپری کنید تا مطمئن شوید محل لکه به خوبی به محلول سرکه و آب آغشته شده است.
از یک برس نرم که به فرش شما آسیب نزند کمک بگیرید تا لکه نسبت به محلول واکنش نشان دهد. چند دقیقه صبر کنید. خاصیت چسبندگی اسلایم با محلول آب و سرکه از بین می‌رود. با برس می‎توانید شاهد این تغییر برای پاک کردن اسلایم باشید. سعی کنید لکه را به کمک برس از روی فرش حذف کنید. اما این کار را به آرامی انجام دهید تا لکه بیشتر از این بر روی فرش پخش نشود. برس را چند بار تمیز کنید تا باعث پخش شدن لکه نشود.
این مرحله هم کمی به دقت و حوصله نیاز دارد و باید تا زمانی که میزان لکه به حداقل خود برسد به این کار ادامه دهید.
بعد از این مرحله نوبت این است که به کمک یک حوله یا دستمال نخی بر روی لکه بکشید تا خشک شود. در صورتی که همچنان آثار لکه بر روی فرش باقی مانده بود این مرحله را تکرار کنید تا به خوبی پاک شود.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

شستشوی فرش ابریشم نیازمند مهارت‌های خاص و ویژه‌ای است و به همین دلیل شستشوی آن کار هرکسی نیست. در نتیجه بگذارید در همین ابتدای نوشته اولین نکته طلایی را به شما بگویم: هیچ وقت شخصا اقدام به شستشوی فرش ابریشم نکنید؛ و این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.
فرش‌ها به کمک الیاف گوناگونی تولید می‌شوند. پشم، کرک و ابریشم و یا ترکیبی از آنها، از جمله الیاف مورد استفاده در فرش‌های دستباف است. هر الیافی ویژگی خاص خود را دارد که موجب تغییر در شرایط شستشوی آن می‌شود. در میان الیاف گوناگون نیز ابریشم خاص‌ترین، گران‌ترین، ظریف‌ترین و آسیب‌پذیرترین نوع است. تجمع همه این ویژگی‌ها در فرش‌های ابریشم نیز متبلور بوده و فرش ابریشم فرشی با ظرافت فراوان، کیفیت بالا، زیبایی مثال‌زدنی، لطافت و البته آسیب‌پذیر است.

نکات طلایی قبل از شستشوی فرش ابریشم


همه این موارد باعث می‌شود که اگر شستشوی فرش ابریشم به روش درست انجام نشود؛ این فرش آسیب دیده و کیفیت و ارزش بالای خود را از دست بدهد. فرش ابریشم را با هر شوینده‌ای نمی‌توان شست. همچنین نمی‌توان مانند فرش‌های پشمی با فشار پارو و بدون هیچ‌گونه نگرانی و با استفاده از آب داغ آن را شستشو داد. تعیین درست دمای آب، نوع و میزان ماده شوینده و از همه مهم‌تر شکل شستشو، از جمله مواردی است که در شستشوی این فرش باید رعایت شود.” ما در قالیشویی نوین تضمین می‌کنیم که شستشوی فرش ابریشم شما را با بهترین کیفیت ممکن و بدون هیچ گونه آسیب احتمال انجام دهیم ”
” سال‌ها تجربه ما در ارائه خدمات شستشوی فرش ، ضامن این اعتماد است ”

میزان شستشوی فرش ابریشم

به‌طور کلی فرش ابریشم را تا حد ممکن نباید شست. در واقع اگر فرش‌های پشمی را هر ساله شستشو می‌دهید؛ باید سعی کنید شستشوی فرش ابریشم را به هر دو و حتی سه سال یک بار موکول کنید. در این میان اما رعایت چند نکته ساده کمک می‌کند تا فرش شما کمتر به شستشو نیازمند شود.
در درجه اول فراموش نکنید که فرش‌های ابریشم را در محلی پهن کنید که پاخور کمتری داشته باشد. همچنین بکوشید موقعیت فرش به گونه‌ای باشد که در معرض آلودگی‌های محیطی مثل رطوبت، گرد و خاک و تابش نور مستقیم خورشید نیز قرار نمی‌گیرد. رعایت این موارد کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری، بدون نیاز به شستشو، فرش شما تمیز و سالم باقی بماند.
در درجه دوم استفاده از روش‌هایی مثل غبارگیری و لکه بری، می‌تواند نیاز به شستشوی فرش ابریشم را کاهش دهد. در ادامه این دو روش را با توضیحات بیشتر برای شما شرح می‌دهیم.

لکه بری از فرش ابریشم

در فرش ابریشم نیز مانند سایر فرش‌ها، در صورت ایجاد لکه، سرعت عمل در پاک کردن آن بسیار مهم است. لکه‌ای که فورا پاک نشود ماندگار شده و پاک کردن آن در خانه ممکن نیست. در صورتی که مواد غذایی روی فرش ابریشم شما ریخته است؛ فورا آن را با یک قاشق به آرامی بردارید و بعد با آب و یک شوینده طبیعی مثل جوش شیرین سعی کنید محل آلودگی را پاک کنید. هنگام لکه بری مراقب باشید که محل ایجاد لکه را گسترش ندهید و یا آلودگی را به عمق فرش منتقل نکنید. همچنین پس از تمیز شدن محل بگذارید تا در مجاورت هوا خشک شود. استفاده از وسایل گرمازا مثل سشوار برای خشک کردن فرش ابریشم، به آن آسیب می‌زند. همچنین اگر لکه از مواد رنگی مثل جوهر ایجاد شده، بهتر است برای پاک کردن لکه ،آن را به متخصصین قالیشویی بسپارید.

غبارگیری فرش ابریشم

جاروبرقی‌های امروزی با توجه به توان بالایی که دارند؛ بهترین ابزار برای رفع گرد و غبار نهفته در فرش است. در مورد فرش ابریشم نیز این روش مناسب است. برای این کار در مرحله اول و با قدرت بالای جاروبرقی، در جهت خواب و خلاف خواب فرش، سعی کنید گرد و غبار فرش را بگیرید. در این مرحله از سری پرزدار جارو برقی استفاده نکنید. این سری در حالت فشار زیاد ممکن است به الیاف ابریشم آسیب بزند. اما در مرحله دوم و با وارد کردن فشار کمتر، می‌توانید از این سری نیز استفاده نماید.
همچنین تکاندن آرام فرش در محیط باز نیز برای غبارگیری آن موثر است. البته فراموش نکنید که برای فرش‌های ابریشم هیچ وقت از تکنیک ضربه زدن استفاده نکنید.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

طرح‌های قالی ایرانی بسیار متنوع است؛ و رنگ‌های زنده آن، ساخته شده به دستان هنرمند طراحان فرش از قرن‌ها پیش است. طرح‌های قالی ارتباطی نزدیک با فرهنگ، هنر، آداب و سنن مردم این سرزمین دارد و هر نقشی داستان خاص خود را دارد. در این نوشته وب‌سایت قالیشویی نوین می‌خواهیم شما را با مشهورترین طرح‌های ایرانی در این زمینه آشنا کنیم.

طرح های قالی ایرانی

قالی طرح اسلیمی

شاید بتوان اسلیمی را معروف‌ترین طرح فرش ایرانی دانست. طرحی که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم. طرح اسلیمی شامل چندین مدل مختلف است؛ که با دخل و تصرف‌های گوناگون به چند گروه فرعی از جمله اسلیمی ترنج دار، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ماری، اسلیمی شکسته و اسلیمی بندی تقسیم می‌شود.
وجه تسمیه نام‌گذاری این طرح به نام اسلیمی، به درستی مشخص نیست. عده‌ای بر این باورند که اسلیمی مختصر شده کلمه اسلامی باشد. حتما دیده‌اید که این طرح در نقش و نگارهای اسلامی کاربردهای زیادی دارد. از سویی اسلیمی را به معنای جوانه نیز به کار می‌برده‌اند؛ و دقت در طرح‌های این قالی شما را با بی‌شمار شاخه‌های دورانی که در میان برگ‌ها ریشه دوانده‌اند، روبرو می‌کند.
مشهورترین اسلیمی را با نام دهان اژدر می‌شناسند. در این طرح، هر شاخه به دو بخش متقارن تقسیم می‌شود و هر بخش نشان کرد یکی از فک‌های بالا و پایین اژدها است.

قالی طرح ماهی درهم

طرح ماهی درهم طی مدت‌های طولانی دچار تغییرات بسیار شده است. علت این امر نیز آن بوده که از ابتدای پیدایش، طرحی کامل و بر اساس نقشه قبلی نبوده است. این طرح را باید در زمره طرح‌های ایلیاتی دسته‌بندی کرد. طرحی که قالی‌بافان ایلات و عشایر به آن علاقه بسیاری داشته و برگرفته از سبک زندگی و تجربه زیسته آنها بوده است.
اما زیبایی و هنر نهفته در این فرش، طراحان برجسته فرش را بر آن داشته که طی سال‌ها، طرح‌های منظم و خاصی را با توجه به چارچوب اصلی آن تولید کنند. ماهی فراهان و زنبوری، ماهی هرات، ریز ماهی، خرده ماهی، ماهی درهم بندی و… از جمله معروف‌ترین طرح‌هایی هستند که بر اساس طرح ماهی درهم طراحی شده است. اما ریشه اصلی این طرح شهرستان بیرجند بوده و از آنجا به سایر مناطق کشور گسترش یافته است.

قالی طرح شاه عباسی

شاه عباسی نام یکی دیگر از مشهورترین طرح‌های قالی ایرانی است. این طرح بر اساس نوع خاصی گل طراحی شده که به آن شاه عباسی می‌گویند. گل‌های شاه عباسی در این طرح هم در متن فرش و هم در حاشیه آن نقشی اساسی ایفا می‌کنند و البته در کنار این گل شاخه‌ها، برگ‌ها و حتی گاهی ختائی‌ها و اسلیمی‌ها نیز حضور داشته و تکمیل کننده نقش اصلی می‌شوند.
طرح شاه عباسی شامل چند زیر مجموعه نیز هستند؛ که از جمله آنها می‌توان به شاه عباسی تصرفی، ترنجی طره دار، لچک ترنج کف ساده، شیخ صفی، افشان، لچک ترنج، جانوری، درختی، طره دار سلسله‌ای و… اشاره کرد.

قالی طرح ایلی

قالی طرح ایلی را شاید بتوان از جمله اصیل‌ترین طرح‌های قالی ایرانی نامید؛ چرا که این طرح از قدیمی‌ترین طرح‌های موجود برای فرش ایرانی است. قالی‌بافان ایلیات و عشایر، طراح اصلی این نقش بوده‌اند و آن را بر اساس دیده‌ها و سبک زندگی خود ساخته‌اند. بنابراین طرح ایلی را می‌تواند برگرفته از طبیعت ایران دانست.
این طرح مانند عشایر بافنده آن، به یک نقطه ایران تعلق نداشته و از غرب تا شرق و جنوب تا شامل، به اشکال گوناگون گسترش یافته است. البته نام‌گذاری بخش‌های مختلف طرح و گروه‌های زیرمجموعه آن، مبدا آن را به خوبی نشان می‌دهد. نام سران عشایر و مناطق مختلف، از جمله این موارد هستند. قشقایی بته، افشاری، خاتونی، اردبیل، ساوه، تفرش، خمسه، هریس، مهربان، زنجان، مشکین شهر، بختیاری، گبه، یلمه، کردی، سنه، دسته گل، علی میرزایی، سنگ چوبی و… همگی از این جمله هستند.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

 گلیم تالش

قبل از این که راجع به معروف ترین نوع گلیم در دنیا صحبت کنیم بهتر است برای گلیم تعریفی بیاریم. گلیم‌ها فرش‌هایی هستند که بدون کرک بافته می‌شوند. بافت گلیم‌ها صاف هستند و به طوری که وقتی دستمان را بر روی بافت آن می‌کشیم حالت نرمی یا کرکی احساس نمی‌کنیم. اما با سادگی نوع بافتی که دارند، طرح‌ها و نقش‌های متنوعی دارند.
این نوع فرش در هر کجای دنیا یک نام مخصوص دارد. اما ما آن را به عنوان گلیم می‌شناسیم. در گذشته برای بافت گلیم‌ها از فرهنگ زندگی مردمان آن منطقه الگوبرداری می‌شد و توسط دستان هنرمند آن‌ها یک گلیم زیبا بافته می‌شد. برای بافت گلیم‌ها از الیاف پشم حیوانات استفاده می‌کردند.
در صورتی که گلیم خریداری شده شما کثیف شود می‌توانید آن را در اختیار کارشناسان یک قالیشویی معتبر بگذارید. آن‌ها بر اساس بافت و جنس فرش، گلیم شما را شستشو می‌دهند تا آسیبی به این اثر هنرمندانه وارد نشود.
این نوع قالی یکی از قدیمی‌ترین زیراندازهای سنتی از گذشته‌های دور بوده، به همین دلیل طرح‌هایی که برای بافت آن استفاده می‌کردند بسیار ساده بود. اما این طرح‌ها رفته رفته بهتر و زیباتر از قبل شدند. این هنر که از گذشتگان دور برای ما به ارث گذاشته شده مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفته است. بر طبق تحقیقات زادگاه این هنر شهر زنجان بوده، اما در شهر تالش رنگ و بوی دیگری به خود گرفته. تا حدی که امروزه از آن به عنوان یک اثر ملی یاد می‌شود.

یک سوغاتی تاریخی

اگر به شهر تالش سفر کردید و خواستید سوغاتی مخصوصی برای یکی از عزیزانتان به همراه خود بیاورید، گلیم بهترین گزینه است. در استان گیلان دو شهر تالش و آستارا به گلیم بافی می‌پردازند. زنان زیادی در این دو روستا به واسطه این هنر توانسته‌اند شاغل شوند و امرار معاش کنند. البته ارزش این هنر و دست بافته به قدری زیاد است بخش زیادی از آن به صورت برون مرزی صادر می‌شود.
گلیم‌های بافته شده در این دو شهر به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود. علاوه بر این هر ساله تعداد زیادی از این گلیم‌ها به روسیه و آذربایجان هم صادر می‌شود. این نشان می‌دهد که مردمان دنیا خواهان چنین هنری هستند. پس این سوغات طرفداران زیادی در بیرون از خاک سرزمینمان دارد. بهتر است ما هم قدر آن را بیشتر بدانیم.
بنابراین تفاوتی ندارد که بخواهید گلیم تالش را به عنوان سوغاتی برای دوستانتان در خارج از کشور و یا داخل آن ببرید. در هر صورت اگر به صنایع دستی علاقه داشته باشد حتما مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد.

ثبت ملی شدن گلیم تالش

این اثر آن‌قدر ارزشمند است که لازم است جایگاه ویژه‌ای در ثبت ملی کشورمان داشته باشد. مردمان تالشی از گذشته مردمان خودساخته‌ای بودند که برای تامین نیازهای زندگی خود تلاش می‌کردند.
روستایی در عنبرآباد آستارا وجود دارد که کار اصلی آن‌ها بافت گلیم است. طبق آمار حدود 700 قالیباف در این روستا به این کار مشغول هستند که حاصل زحمت این هنر زیبایشان، باعث ایجاد محبوبیت این اثر در جهان شده است. هنرمند بودن مردمان این منطقه باعث شده توریست‌های زیادی به این شهر سفر کنند و بیشتر با این هنر زیبا آشنا شوند.
ارزش هنر گلیم بافی در این منطقه از سرزمین‌های شمالی کشورمان به قدری ثابت شده که لازم بود به مرحله ثبت ملی برسد. ملی شدن این اثر باعث شد که هنر گلیم بافی بیش از پیش رواج پیدا کند. صادرات صنایع دستی باعث افزایش گردشگر به مبدا آن هنر می‌شود. در نتیجه این موضوع در اقتصاد کشور می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 آبان 1398 | نظرات ()